9.1.2014

Florida 2013 / Miami Beach - Helsinki

Seuraavana päivänä lähdimme vielä Miami Beachille ja nyt sinne South Beachin Art Deco päätyyn. Turisteille täällä on vaikka mitä mutta me mentiin aamiaiselle Subiin ja sitten minnekäs muualle kuin uimaan viimeistä kertaa Atlantin aaltoihin. Lapset oli ihan liekeissä vedestä ja me olimme lähes liekeistä lämmöstä. Missään ei voinut esimerkiksi kävellä ilman kenkiä ja puiston keinut polttivat kuulemma peppua. Minullehan riittää se kun on lämmintä, joten mitään käsitystä tarkoista asteista ei minulla ole.. Lämpötila nousee Floridassa huminalla huhti-toukokuun vaihteessa ja eroa on myös itä -ja länsirannalla. Tulessaamme huhtikuun lopulla Miamiin oli selkeästi viileämpää ja Meksikonlahden puolella oli lähes samanaikaisesti lämpimämpää kuin Atlantin puolella. Nyt pari viikkoa myöhemmin palatessamme itä-puolelle niemeä, oli lämpötila noussut varmasti yli 5 astetta. Sadehan ei täällä haittaa sillä on niin lämmintä ettei rankkasadekaan edes "raikasta" samalla tavalla kuin Suomessa olemme tottuneet. Meille sattui reilu parin viikon aikana kaksi sadetta, Orlandossa sekä Miamiin tullessamme. Sadekuurot yleensä alkavat yhtä nopeasti kuin loppuvatkin.

Rantahan on pitkä kuin mikä ja hieman riippuu minne päin menee että millainen tunnelma on. Noin puolessa välissä Miami Beachia, jossa olimme tullessamme kolme päivää, oli hiljaisempaa ja vähemmän ihmisiä kun taas täällä Art Decon päädyssä tunnelma on varsin ...maiamimainen. Aallot täällä Atlantin puolella on tosiaan reippaampia kuin Meksikonlahden puolella ja lapsia saa vahtia silmä kovana vaikka toki valvojakin rannalla on.

Seuraavana päivänä kävimme vielä Aventura Mallilla syömässä ja sitten palautimme auton kentälle, lastasimme tavarakuoraman kärryihimme ja suhasimme junalla terminaalille. Koneen lähtöön oli vielä aikaa jonka kulutimme kentällöä brausaillen pieniä myymälöitä ja pelleilemällä. Koska navimme ei vieläkään pysynyt mukana Miamin motareiden muutostöissä, ajoimme kerran pieleen. Aikaa kannattaa siis varata mielummin liikaa kuin liian vähän. Vuokra-auto terminaali on ohjeistettu todella selkeästi ja ainakin Sixtillä palautus kävi hyvin nopeasti, enemmän meni aikaa auton tyhjentämiseen.

Kun check-in avattiin saimme vaihdettua paikat yläkertaan "JEE!" ja meidät ohjattiin toiselle tiskille ylimääräisten laukkujen takia. Palvelu oli erinomaista, superystävällistä ja selkeää, kiitos Virgin! Kaksi ylimääräistä laukkua tuli maksamaan noin 120 dollaria lisää ja muiden pienestä ylipainosta emme joutuneet maksamaan mitään. Bella sai kun saikin booster-seatin checkattua koneeseen ja oli tietysti onnensa kukkuloilla.

Tälläisiä tulee jos pyytää poseeraamaan...

Lennoissa ei takaisinpäin ollut enää mitään uutta paitsi että Engalnnissa lapsista alkoi näkyä jo matkaväsymys ja molemmat odottivat malttamattomina kotiinpääsyä. Itsekin taisin tässä kohtaa olla jo sen verran väsynyt että mitään muistikuvaa ei lennoista ole :D  Suomen päässä kaikki matkatavat löytyivät (joka on aina yhtä iloinen asia) ja haimme omat autonavaimet Sixtin pisteeltä, autohan oli ollut tällä välin vehon Lentohuollossa. Seuraavana oli miehen vuoro osoittaa kykynsä kun yli 700 litraa matkatavaroita piti ahtaa autoon... joka ei ole aivan samaa kalibeeria kun se vuokrakraisleri. Oli kiva olla kotona, oli jo melkein kesä täälläkin ja meitä odotti uusi koti!

1. Jälleen ihania kuvia :)! Saako kysyä, mitä kautta varasitte Virginin lennot?
    t. tintti

2. Kiitos tintti! Lennot ostettiin Travellinkin kautta ja Helsingin ja Englannin (Heathrow) väliset lennot oli BA:n ja Atlannin yli molemmin päin mentiin Virgin Airlinesin koneella.

3. Oi että kun mun matkakuume alkaa nousta... Ihania tuttuja Miamin teitä ja maisemia... Ikävähän tässä tuli.
    Ja me ei varmaan tänä vuonna olla menossa sinne päin, meikä kun kituu kotihoidontuella... Joten vuotta 2015 odotellessa...

Sun kuvat on kyllä mahtavia!

1. Amy mulla on ihan sama vika! Lapsille olen kuitenkin luvannut että mennään, eli kun taas alan matkaa suunnittelemaan, tulethan kertomaan vinkkisi :) Tuskin nyt pariin vuoteen päästään lähtemään, toivottavasti te pääsette reissuun pian!

4. Kiitos taas vinkeistä! Nää tuli niin tarpeeseen oman planin suhteen.. taas :)

5. Kyllä teillä on ollut ihana reissu ja ihant kuvat muistona reissusta. Mukavaa viikonloppua!!!

6. Hei vielä,
    mitä hintaluokkaa noi vetolaukut oli tuolla ja löysitkö miten helposti? Heräsin postauksesi jälkeen samaan haasteeseen, että meidän 5 hengen isot kovat laukut ei taida mahtua mihinkään, joten tuollainen laukkuratkaisu kuin teillä voisi olla hyvä idea :)

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,